Friday 18 January 2013

Home »,»Apa itu Air Ketuban??

Apa itu Air Ketuban??

Apa itu Air Ketuban??


Kebanyakkan air ketuban terhasil daripada air kencing bayi dalam kandungan.Ini terutamanya pada minggu ke-12 hingga ke-14 setelah buah pinggang janin menjalankan fungsinya.Lazimnya air ketuban bersifat jernih dan tidak berwarna.

Walau bagaimana pun warnanya boleh bertukar menjadi kehijau-hijauan atau coklat sekiranya bercampur dengan najis janin.Ia bersifat cecair, ia tidak berbau hancing seperti air kencing dan bersifat tidak pekat seperti lelehan faraj.

Jumlah air ketuban adalah sekitar 500 hingga 800ml ketika kandungan mencapai usia matang.
Fungsinya sangat penting!Antaranya, ia mengisi ruang perantara diantara janin, tali pusat dan dinding rahim bagi membantu penyerapan kesan hentakan luar (trauma kemalangan), menyerap kesan himpitan sekiranya berlaku pengecutan rahim, selain itu ia menstabilkan suhu persekitarannya.

Kepentingan lain adalah ia bertindak sebagai pelapis dinding kepada jangkitan dan memberi ruang kepada bayi dalam kandungan untuk mengerakkan anggota tubuh iaitu kaki dan juga tangannya.
Kekurangannya boleh menyebabkan risiko seperti kelahiran pramatang dan komplikasi pada janin.Jika terlalu banyak juga dikhuatiri kedudukan bayi tidak stabil atau songsang, atau ibu mengalami masalah sukar bernafas.



sumber rujukan dari majalah pa&ma januari 2012

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hubungi saya lynn azlinawati 012-2518372 untuk pertanyaan.




No comments:

Post a Comment